Tev Stevig için yekpare saplı kopuz ve Oğur sazı /Through neck kopuz and Ogur for Tev Stevig

(English below) Tev ile bundan tam 5 yıl önce tanıştık. Bana perdesiz gitar, kopuz ve oğur sazı ile ilgili bir yığın ayrıntılı soru yazdığını hatırlıyorum. 2016’da kısa süreliğine Washington DC’ye gittiğimde, onunla birlikte Boston’da çalacaktık. Ama malum, ortalık karıştı, izinler kalktı ve normalden çok önce dönmek durumunda kaldık. Bu beş yıl boyunca zaman zaman yazıştık. […]

Sap kalınlaştırma / How to thicken a neck?

Geçen sene nisan ayında Sedat hoca sazını getirdi. Saz dört telli olarak yapılmış. Sap normalden biraz daha geniş ama aynı zamanda ince bırakılmış. Sedat sazı artık dört telli değil de üç telli olarak kullanmak istediği için bu incelik onu rahatsız ediyordu. Sapı kalınlaştırmak için elimdeki tahtalardan bir parça seçtim. İçini freze ile kabaca oydum. Daha […]

Makita MLT 100 üstüne düşünceler ve bir kaç düzeltme/ A review and some modifications

Makita MLT 100, atölyeye ilk aldığım makinelerden biri. Yaklaşık 7 yıl oldu sanırım. Tercih etme sebeplerim arasında tezgah tablasının geniş olması vardı. Ayrıca sol tarafta sürgülü bir tezgahı vardı. Ama onu kısa sürede söktüm çünkü ancak hassas bir iş için kullanılamayacağını çabuk fark ettim. Tıpkı benzer segmentteki testereler gibi bazı problemleri var. Bana göre en […]

Kopuz Nedir? / What is Kopuz?

(English below) Merhum Mahmut R. Gazimihal’in, Ülkelerde Kopuz ve Tezeneli Sazlarımız (Kültür Bakanlığı, 2. Baskı 2001) adlı çalışması bu konuda hala en önemli kaynak. Kopuzun tarihçesini merak edenler buraya bakabilir. Ben “güncel” kopuzdan bahsedeceğim. 1996 yılında “Eşkıya” filmini sinemada seyretmiştim. İlk sahnesinde kamera birden baraj sularının üstünde yükselirken Erkan Oğur’un perdesiz gitarı girer. Filmde o […]

Tutkal ve Yapıştırıcılar: Özellikleri ve Yapıştırma İpuçları

Bu yazıda bildiğim kadarı ile ahşap işlerinde kullanılan çeşitli yapıştırıcılar ve özelliklerinden bahsedeceğim. Çalgı yapım açısından en yaygın kullanılan tutkal kemik/deri (ya da hayvansal) tutkal, bizde beyaz tutkal olarak bilinen PVA ve özellikle gitar yapımcılarının sıkça kullandığı Titebond, yine bizde Japon diye bilinen siyanoakrilat yapıştırıcı, ve epoksi. Tutkal meselesi yapımcılar arasında tartışılır. Daha doğrusu herkesin […]

“Feylesof meşrep Kopuzî Engin Bey”

Mustafa Avcı, etnomüzikolog ve kültür tarihçisi. Leylek ve Levrek adında güzel bir blogu var. Bu yazısına tesadüfen denk geldikten sonra teşekkür için mesaj atmıştım. Aşağıdaki yazı şurada yayınlandı.   Güzel insan var, güzel insan var. Feylesof meşrep Kopuzî Engin Bey’in aşağıdaki lokum gibi videoda sürekli kelimelerin anlamsızlığına dem vurması aklıma biraz Derrida’yı getirdi. Getirdi, zira Derrida’ya […]

Çalgılar ve Kediler

Pınar Özkan’ın, Yitik Ülke- Edebiyat ve Kültür Sanat Dergisi için yaptığı söyleşi:   İzmir-Buca’da bir çalgı yapım atölyesi… Müzik meraklısı bir adamın Aşiyan’ı diyebilirim bu küçük ve sıcak atölyeye. Kediler ve çalgılar yan yana… Kendisine arkadaşları kopuz sevdasından dolayı “Kopuzi” adını takmış. O da atölyenin adını “Kopuzi Engin Çalgı Yapım Atölyesi” koymuş. Şimdi, bu kapıdan […]

Kopuz, Lunapark, Disiplin, Sessizlik… Atölyeden Akademiye Engin Topuzkanamış

Aşağıda okuyacağınız röportaj, değerli arkadaşım, Hukuk Felsefesi ve Sosyolojisi alanında Bilgi Üniversitesinde yardımcı doçent olan Gökçe Çataloluk tarafından ve sayesinde gerçekleşti. Daha önce Hukuk Kuramı dergisinde yayınlandı: Gökçe Çataloluk, Kopuz, Lunapark, Disiplin, Sessizlik… Atölyeden Akademiye Engin Topuzkanamış, Hukuk Kuramı, C. 1, S. 6, Kasım-Aralık 2014, ss. 44-56.   ATÖLYEDEN AKADEMİYE   ENGİN TOPUZKANAMIŞ   G- Engin […]